RPH

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Matapelajaran                         :        sains

Tarikh Hari                               :     24 Mei 2011 / Khamis

Masa                                            :     12.00 – 1.00

Kelas                                            :     5 Tekun

Bilangan Murid                        :     33 orang

Bidang                                         :     Rantai Makanan Dan Siratan Makanan

Tajuk                                            :     Siapa Makan Siapa

Pengetahuan Sedia Ada       :     Murid sudah mengetahui jenis – jenis makanan yang dimakan oleh haiwan.

Hasil Pembelajaran               :      Diakhir pelajaran murid dapa

  1. Dapat mengenalpasti  haiwan dan makanan yang dimakannya.
  2. Mengelaskan haiwan kepada herbivore, karnivor dan omnivor

Kemahiran Proses Sains     :      Mengelaskan

Kemahiran berfikir               :       Menyenaraikankan, membuat urutan, Menghubungkaitkan

Penerapan nilai                      :       Penyayang , baik hati , bertanggungjawab.

Strategi Pembelajaran

  Langkah / Masa

Isi Pembelajaran / Kandungan

    Aktiviti Pengajaran dan pembelajaran

Catatan

Set induksi

( 5 minit)

 Murid melihat tayangan video  apa        yang dimakan oleh haiwan di dalam      habitatnya.

Langkah 1( 10 minit ) Mengaitkan haiwan dengan dengan makanannya Murid memadankan gambar haiwan dengan makanannyaContoh

Kuda  –  rumput

Helang  – tikus

Ayam  –  padi , cacing

 

Langkah 2(10 minit) Menyusun haiwan mengikut makanannya Murid meyusun gambar haiwan mengikut makanannyaContoh

Makan tumbuhan

Lembu, arnab , kuda

Makan haiwan lain

Harimau, helang, singa

Makan tumbuhan dan haiwan

Kucing, beruang, ayam, itik

 

Langkah 3( 10 minit) Mengelaskan haiwan dengan jenis makanannyaHerbivoe – haiwan yang makan tumbuhan sahaja

Karnivor – haiwan yang makan haiwan lain sahaja.

Omnivor – haiwan yang makan tumbuhan dan haiwan lain sahaja.

Murid mengelaskan gambar yang diberi tadi mengikut tabiat makanannya.Herbivor – Lembu, arnab , kuda

Karnivor  – Harimau, helang, singa

Omnivor – Ayam  , beruang, itik

 

Langkah 4( 20  minit) Latihan  Latihan 1Murid mengelaskan haiwan mengikut  tabiat  makanannya

Latiahn 2

Tandakan ( / ) pada penyataan yang betul dan ( X ) pada penyataan yang salah.

Penutup( 5 Minit ) Rumusan Menyesuaikan gambar haiwan dengan tabiat makannya.

 

http://teknologipendidikanppg.files.wordpress.com/2011/06/rantaian_makanan.gif

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s